پشتيباني

دانشنامه و کتابسرای ایران زمین
تمدن گمشده ایران


 

چه بودیم چه شدیم!!

کاخ کسری

 

به کجا میریم؟؟؟؟؟

 

ادامه مطلب

برچسب ها: تسفون , کاخ کسری , مدائن ,
[ دو شنبه 8 مهر 1392 ] [ 10:51 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 3839 ] [ نظرات () ]
آیین بوذاسف (ع)

یکی از آیین هایی که در ایران باستان رواج داشته و پیشینه ای کهن تر از دین مزدیسنا یا زرتشتی داشته دین بوذاسف بوده.بوذاسف پیامبری بود که به گمان این جانب به 9000  سال پیش برمی گرده (تقریبی) چرا که در دوران وی مردم دوختن نمیدونستن و هنوز پوست حیوانات به تن می کردن.بوذاسف رو همون ادریس نبی دونستن که در ایران به نام شناخته بوده.گرچه می بایست از اقوام آریایی می بوده.

از ابن اسحاق نقل شده که ادریس 306 سال از عمر آدم (ع) رو درک کرد و ابن اثیر گفته که 386 سال داشته که حضرت آدم درگذشته.[تاریخ انبیا-سید هاشم رسولی محلاتی]

این دین در میان مردم ایران در مناطق مختلف به صورت پراکنده تا ظهور حضرت زرتشت (ع) وجود داشته.در مناطق غربی و شمالی می بایست شناخته شده تر بوده البته با توجه به تواریخ اسلامی که با ادریس نبی یکی دونستن چرا که در این صورت در ناحیه ای نزدیک خوزستان کنونی یا میان رودان و بابل به دنیا اومده.

در کتاب [دیلمیان- سید رضا فندرسکی] رد پایی از این دین در گیلان باستان یافته شده.به این صورت اومده که :[ پیش از ظهور اسلام مردم دیلم همانند همه ساکناننواحی کوهستانی   پذشخوار گر (ناحیه ی خزری) پیرو آیین بوذاسف بودند.بوذاسف همان هرمس یا ادریس پیامبر بود.این دین، احکامی همانند نماز و روزه  داشته]. به این صورت در گیلان و طبرستان هم پیش از ایین زرتشت وخشور پیروان بوذاسف حتی تا صدر اسلام هم وجود داشتن.

شریعت و آیین بوذاسف:

- زکات مال برای ضعیفان

- دستور تطهیر از جنابت

- دستور جهاد با دشمنان دین 

- پرهیز از سگ و خوک

- حرام بودن مشربات مست کننده.

- داشتن برنامه ای خاص و روزانه برای نماز

- تعیین روز های از ماه برای گرفتن روزه (که در دین زرتشتی هم روزه به همین صورت بوده)

و جالب ترین موضوع درباره شخصیت بوذاسف مورد آخره که توجه کنین:

تقسیم بندی جامعه به سه طبقه ی روحانیون ، پادشاهان (وبزرگان) ، رعایا (مردم عادی)

این نوع تقسیم بندی ها در جامعه های آریایی مشاهده شده و این خود دلیل بر ایرانی بودن و آریایی بودن این پیامبر است چرا که در ایران باستان هم جامعه از چهار طبقه ی 

- اثرون(روحانیون)

- رَثَ ایشتر (جنگیان)

- واستریوفشونیت(کشاورزان)

- هویتی ، هوتخشان(صنعتگران)

تشکیل می شده[رساله ی ابن خلدون و تراثه الفکری ، طبقات اجتماع ] و [رساله ی اغاثه الامه بکشف الغمه]

همین طور که می بینید این طبقات در دوره های بعد (زرتشتی و پس از آن) تکامل پیدا کرده و به چهار طبقه ی مزبور رسیده.

طبقات اجتماع در بیشتر اقوام و ملل دنیا تنها محدود به دو طبقه ی پادشاهان و رعایا  یا  به دو گروه کلی بنده(آزاد) و برده تقسیم میشده و تقسیم بندی به صورت اقوام آریایی وجود نداشته.

 صحف بوذاسف:

بوذاسف هم مثل مثل بقیه پیامبرا کتاب آسمانی داشته که در روایت که ابوذر از از حضرت محمد (ص) ذکر کرده مجموعا سی صحیف بوده.مرحوم مجلسی از ابن مَتوَیه 29 صحیفه رو نقل کرده که هر یک نام جداگانه ای است : صحیفه ی خلق ،صحیفه ی معرفت ، صحیفه ی رزق و ... .

سخانان بوذاسف ع:

- از کسب های پست بپر هیزید.

- خوبی دنیا موجب حسرت و بدی آن موجب پشیمانی است.

- زندگی و حیات جان به حکمت و فرزانگی است.

- عمل صالح در این دنیا موجب آزادی از عذاب آخرت می گردد.

-  کسی که قناعت نداشته باشد و از حد کفاف بگذرد، هیچ چیز او را بی نیاز و سیر نخواهد کرد .

http://www.dahyupat.loxblog.com/

دهیوپت /تاریخ 18/6/92

منابع:

فرهنگ جامع معین - بخش اعلام.

دیلمیان- سید رضا فندرسکی 

تاریخ انبیا-سید هاشم رسولی محلاتی 

رساله ی اغاثه الامه بکشف الغمه

رساله ی ابن خلدون و تراثه الفکری ، طبقات اجتماع  

 

 

 

 

 

 
 
[ دو شنبه 18 شهريور 1392 ] [ 11:16 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 2601 ] [ نظرات () ]
چند گفتار اندر ایران باستان

 

 

1-آیا بهماد«جامعه ی» رچگانی «طبقاتی» ایران باستان ستیم پیشه و نادادگرانه بود؟

سخنی که اندر این گفتار مرا رنج میده این است که دشمنان فرهنگ و پیشینه ی ما چه خودی ها و چه انیرانی ها «اجنبی ها» بهماد رچگانی ایران باستان را سست و ستم پیشه می دانند و چون بسیاری پاسخ درستی در برابر چنین ناکسانی ندارند سر فرود می آورند خموش می مانند. به گونه ای که خودمان نیز این سخنان یاوه را پذیرفته ایم و بازگو می کنیم.

ادامه مطلب

[ جمعه 8 شهريور 1392 ] [ 8:15 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 2944 ] [ نظرات () ]
نام های کهن شهر های ایران مطلب ارسالی ازفاطی

     إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَاوَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿91النمل  (منمامورم كه تنها پروردگار اين شهر را كه آن را مقدس شمرده و هر چيزى از آن اوستپرستش كنم و   مامورم كه از مسلمانان باشم ) 

 اندیمشک صالح آباد -زابل نیمروز -آمل محمود آباد -سعادتاباد حاجی آباد- ارومیه رضاییه- سلماس شاهپور- آبادان عبادان- ساری طوسان- اسلام آباد غرب شاه آبادغرب- سوسنگرد دشت میشان- بندرانزلی بندرپهلوی- هشت پر امیراباد-دامغاناردبیل- باران پیروز- سبزوار بیهق- اهر ارسباران -سارودوئیه- اسفندقه جیرفت- اسفراین میانآباد- شهرکرد ده کرد -ایرانشهر بمپور- همدان هگمتانه- ایذه مالمیر- شمیرانات تجریش- ایلامحسین آباد-پشتکوه شهریار -علیشاه عوض اصفهان- جی شاهین دژ صائین قلعه- آزادشهردهخوارقان- شهرضا قمشه- اراک سلطان آباد- شادگان فلاحیه- بابلسر مشهدسر- شهداد خبیض-بندرعباس گمبرون- طالقان شهرک بهشهر- آسیاب سره اشرف -طارم سفلی- سپردان بابل بارفروش-طبس گلشن- بهبهان کوره قباد- طارم علیا جورزق- بوشهر ابوشهر- علی آباد شاهی- بیرجندمهستان- فریدن داران -بیجار گروس- قم کمندان- پلدختر  پاپیل -قوچان خیپوشاه- بردسیر مشیز-قروه ئیلاق -پاوه اورامانات- نیکشهر قصرقند- پیرانشهر خانه کلاله -کوکلان پلدشت عربماکو -نوشهر خواجک تاکستان ضیائ آباد -کازرون شهرشاهپور- تایباد باخزر- کاشمر ترشیز-تنکابن شهسوار- کرمان گواشیر- هشترود سواسکند- کلاردشت حسن کیف -جیرفت آباد سبزه واران-گنبدکاوس دشت گرگان- چناران رادکان- گرگان استرآباد  -  لاهیجان ریه-کرمانشاه قرمسین-لاریجان رینه- آمل خلخال- هروآباد لواسانات- کلندوک خدابنده- ماه نشان لنجان فلاورجان-دره گز محمدآباد- مریوان دژشاهپور -دیوان دره میرانشاه- ملایر دولت آباد- دره شهر بدرهمهران- منصورآباد دودانگه کهنه ده مغان -بیله سوار دستگرد - خلجستان میانه میانج- زنجانسلطانیه- نور سولده- داراب داراب گرد- ممسنی نورآباد- رامسر سخت سر -مشهد سناآباد- زاهداندزد آب-نهبدان شوسف                                                                                                                          

 دهیوپت:فاطی عزیز سپاس از پَرماس (پست) خوبت من دیگه به درونمایه ی  نهشته  (موضوع) دست نبردم پَن(ولی)من به نام های باستانی و کهن همه ی این شهر ها آگاهی ندارم پَن لاهیجان دِزبُن ، دِژبُن ، کهن دژ از نام های باستانی این شهر بوده که در دوره ی اشکانی به این نام ها بوده.یا سلطانیه بخشی از زنگان یا زنجان بوده یا اصفهان پیش از سپاهان نام گابه یا گابِس داشته.

برای آگاهی بازدیدکنندگان :در هر روی بیشتر این نام ها به درستی نام های پیشین این شهر ها بوده پن(ولی) نام های باستانی اون ها نبوده. گرچه به کنکاش بیشتری هم نیاز هست.

 

[ 30 مرداد 1392 ] [ 11:40 ] [ ] [ بازدید : 2863 ] [ نظرات () ]
اموزش خط باستانی پهلوی


 

نام جستار: آموزش دیپ پهلوی

نویسنده: علی رضاپور(دهیوپت ونداد)

صفحات: 25

فرمت نسک: pdf

فرمت فایل :zip

توضیحات: جستاری ساده و روان برای یادگیری و آموختن بدون دغدغه ی خط باستانی پهلوی

دریافت نسک 

 

 

آموزش خط باستانی پهلوی

دریافت

 
[ دو شنبه 28 مرداد 1392 ] [ 12:33 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 4068 ] [ نظرات () ]
آموزش زبان گیلکی

آموزش زبان گیلکی شرقی با لهجه ی لاهیجانی

آموزش گیلکی بیه پیشه ره لاجونی لجه امره

 

 

ضمایر

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

مو

Mou

من

I

توو

Tou

تو

You

اوو

ou

او

He/she

امه

Ame

ما

We

شمه

Shame

شما

You

اوشون

ushoun

آن ها

They

 

ضمایر ملکی

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

می شی

Mi shi

 مال من

My

تی شی

Ti shi

مال تو

Your

اونه شی

Une shi

مال او

His/her

امه شی

Ame shi

مال ما

Our

شیمه شی

Shime shi

مال شما

Your

اوشونه شی

Ushone shi

مال آن ها

There

 

ضمایر نسبی

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

مه

Ma

مرا

Me

ته

Ta

تو را

Your

اونه

Une

او را-وی را

Her/him

امه ره

Ama re h

مارا

Us

شیمه ره/ شمه ره

Shama re h

شمارا

Your

اوشونه

         Ushone

آن ها را

Those

 

 

 

 

 چنته جی گیلکی کونشون

چند تا از افعال گیلکی

 

 

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

شوون

Shu on

رفتن

 go

ایسن/ مواُن

Easan

ماندن

 stand

خوردن

Xurdan

خوردن

 eat

خوبن

Xobe en

خواندن

 ready

امن

Aman

آمدن

 come

دیه ن

Diyen

دیدن

 see

بشنستن

Boshnoustan

شنیدن

 hear-listen

گوتن/بوتن

Gutan

گفتن

 say

سره دن

Sara h daan

فرستادن

 send

گودن

Gudan

کردن

 sequel

چاگودن

Chagudan

ساختن

 made

ده ان

Da h an

داشتن

 have

بوون

Bo'oun

شدن

 do

ببون

Boboun

بودن

 be

ببردن

Bebardan

بردن

 convey-carry

ابن/اردن

Abeh en

آوردن

 bring-fetch

بنویشتن

Banvishtan

نوشتن

 write

هیه ن

Hiyen

خریدن

 buy

ده ان

Dah aan

دادن

 give

که بین

Ka beyin

کندن

 rend-cutout

کوشه ان

Kushe eh

کشتن

kill

 

هَنَن:آمدن

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

مو هنم

Mou hanam

من می آیم

I go

تو هنی

Tu hani

تو می آیی

You go

او هنه

Ou hane

او می آید

He/she goes

امه هنیم

Ame hanim

ما می آییم

 We go

شمه هنین

Shame hanin

شما می آیید

You go

اوشون هنن

Oushon hanan

آن ها می آیند

They go

 

 

 

 

 

 

 

شُوؤُن:رفتن

گیلکی

آوانوشت

پارسی

انگلیسی

مو شنم

Mou shenam

من میرم

I go

توو شنی

Tou sheni

تو میروی

You go

او شنه

Ou shene

او میرود

He/She goes

امه شنیم

Ame shenim

ما میریم

We go

شمه شنین

Shame shenid

شما میروید

We go

اوشون شنن

Oushoon shenan

آن ها میروند

They go

 

 

 

 

گپ داچیکون

حروف ربط

پارسی

گیلکی

آوانوشت

پارسی

گیلکی

آوانوشت

از

جی ، اجی

Ji-aji

پایین

جیر

Jir

در

میین

Miyen

کنار

ور

var

با

امره

Amre

بیرون

بیرون

Birun

به

 

 

درون

دیرون

Dirun

بر

 

 

جا

جیگا

جا

Jiga

روی

سر

Sar

 

 

 

بالا

جو اور

Jo'or

 

 

 

 

 

 

[ سه شنبه 22 مرداد 1392 ] [ 16:13 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 3267 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
فونت پهلوی 2 (1396/07/17 )
تاریخ گیلان (1394/05/15 )
GIS چیست؟ (1394/03/22 )
صفحات وب